Terugblik op 2019
De laatste dagen van 2019.
Zo'n laatste week van het jaar ben ik vooral bezig met de boekhouding op orde te krijgen, en het geeft me gelijk een terugblik op alle gave projecten waar ik het afgelopen jaar voor mocht ontwerpen en illustreren. En dat zijn er heel wat!
Drogisterij Mevrouw Ooievaar is zo'n bedrijf waar ik met heel veel plezier voor ontwerp. Mevrouw Ooievaar is een drogisterij die gespecialiseerd is in de vrouwelijke cyclus en hoge kwaliteit natuurlijke artikelen verkoopt, en is de éérste Vrouwendrogisterij van Nederland. Arianne, de eigenaresse, vroeg mij om voor haar drogisterij een logo te ontwerpen. Inmiddels is de etalage van haar pand in Hilvarenbeek voorzien van mijn vormgeving en hebben steeds meer huisstijl items de herkenbare Mevrouw Ooievaar stijl gekregen.
Erg tof om te doen en een hele fijne samenwerking. De raambelettering werd overigens vakkundig geplaatst door Q-Promotions.
NELLE KIEST EEN KLEUR
Uitgeverij Averbode is een van de opdrachtgevers waar ik al meer dan 10 jaar voor werk. Ik zou even moeten graven in mijn archief, maar als ik me niet vergis was de eerste opdracht die ik voor Uitgeverij Averbode heb gedaan in 2008. Ik mocht toen een lesmethode Wereldoriëntatie illustreren.
Inmiddels heb ik aan veel uitgaves mijn bijdrage mogen leveren: Sterretjes, TOK, Wajo!, Periscoop, maar het meeste heb ik door de jaren heen toch wel geïllustreerd voor de kleutertijdschriften Doremi en Dokadi. Het illustreren voor de hele jonge doelgroep vraagt om een heldere en duidelijke stijl met aantrekkelijke kleuren. Het educatieve aspect van dit soort opdrachten heb ik altijd interessant gevonden. Het vertalen van informatie naar een begrijpelijke beeldtaal (in dit geval begrijpelijk voor kleuters) is iets wat ik graag doe.
Nelle kiest een kleur is het leesboekje wat hoorde bij Doremi Zomerboek 2019. Ik mocht zowel het leesboekje als het doeboek illustreren. Dit soort totaalprojecten zijn superleuk om te doen. Kun je je voorstellen hoe gaaf het is om het gedrukte eindresultaat door te bladeren dat van a tot z gevuld is met jouw illustraties? Ik word daar altijd erg blij van.
SOLIDE - DUURZAAM - PARTNERSCHAP
Samenwerkingen tussen (creatieve) ondernemers kunnen hele sterke resultaten opleveren. Door de jaren heen heb ik een netwerk van zzp-ers en bedrijven opgebouwd. We schakelen elkaar in zodra we elkaar nodig hebben.
Simergie! is een marketing en communicatiebureau waarmee ik aan een aantal erg leuke projecten heb mogen werken. Angelique vroeg me begin 2019 of ik 3 illustraties wilde maken voor een jaaroverzicht van een van haar klanten. De 3 thema's waren Solide, Duurzaam en Partnerschap.
Het leuke van deze klus was dat ik fotografische beelden mocht combineren met heel strak, bijna pictografisch illustratiewerk. Als ik íets leuk vind om te doen, is het de combinatie van foto en illustratie.
Een professionele fotograaf zette de 4 directeuren op de foto naar aanleiding van mijn eerste schetsopzetten. Wat hebben die een lol gehad tijdens de fotoshoot!
Vervolgens begon voor mij de plezier in het uitwerken van de illustraties mét deze foto's.
Christa van Christa Design deed de vormgeving van het jaaroverzicht en plaatste de illustraties zeer smaakvol in haar opmaak. Het resultaat mag er zijn!
De gezichten van de 4 personen zijn overigens in onderstaande voorbeelden onherkenbaar gemaakt i.v.m. hun privacy.
ANIMATIES IN HET VOETBALSTADION
Dit is ook al zo'n toffe samenwerking.
Door OK Oliecentrale werd ik gevraagd een karaktertje te tekenen op basis van hun logo. Zij zijn dit jaar de nieuwe hoofdsponsor van voetbalclub NAC en dit karaktertje zou de hoofdrol gaan spelen in hun publiciteitsuitingen in het stadion.
Leuk, natuurlijk kan ik dat!
Echter, het ontwerpen van een karakter dat overeind blijft op een ledboarding bleek nog even een uitdaging. Zo'n ledboard is maar 32 pixels hoog, dus alle kleine details die je in een illustratie stopt verdwijnen gewoon. Ze zijn niet zichtbaar.
Ik moest dus met zo min mogelijk elementen, duidelijke vormen en een minimaal aantal kleuren tóch een aansprekend figuurtje zien te illustreren. Én het OK logo moest natuurlijk duidelijk herkenbaar zijn.
Oja, én het zou leuk zijn als hij ook écht kon bewegen.
Na een uitgebreide fase van schetsen en overleg met de klant kwamen we tot een sprekend karaktertje, krachtog in al zijn eenvoud.
Helder, krachtig, duidelijk.
Nu kan ik een klein beetje animeren, maar Niels Mud van Mud Motion is een meester op dat gebied, dus ik heb hem in armen genomen voor het animatiewerk.
Niels heeft het OK karaktertje echt tot leven gebracht. Zo gaaf.
Rob van Sportsexposure zorgt er vervolgens voor dat de animaties tijdens de wedstrijden te zien zijn op de ledboarding van het NAC stadion.
Ik zat dit jaar al meerdere keren tijdens een voetbalwedstrijd voor de tv te juichen: "JAAAAA, KIJK, DAAR LOOPT IE!!". En dat ging niet over een gespierde voetballer.
Meer over dit onderwerp:
Publicatie: 29-12-2019Naar het overzicht